پروبیوتیک ها می توانند مانند میکروارگانیسم هایی باشند که در روده زندگی می کنند و اگر به مقدار کافی مصرف شوند ، ممکن است به برخی از افراد با برخی مشکلات گوارشی کمک کنند به همین علت مکمل های پروبیوتیک طی دو دهه گذشته به طور فزاینده ای محبوب شدند.


 پروبیوتیک ها را می توان به طور طبیعی در لبنیات تخمیر شده مانند شیر ، ماست و کفیر پیدا کرد. بسیار خوب است که این موارد را در رژیم غذایی منظم خود بگنجانید ، اما سعی کنید آنها را سرد نگه دارید ، زیرا گرم کردن این مواد غذایی می تواند باکتری های خوب را از بین ببرد. "خوردن غذاهای تخمیر شده راهی برای آوردن میکروب های مفید به دستگاه گوارش است "


مشکلات گوارشی که پروبیوتیک ها برای آن مفید است

🔺 اسهال: محققان دریافتند مصرف پروبیوتیک ها کمک می کند تا اسهال یک روز سریعتر از آنچه در گذشته بود برطرف شود و سبب می شوند انقباض دستگاه گوارش کاهش پیدا کند

🔺 یبوست: محققان دریافتند که مصرف پروبیوتیک ها یبوست را در افراد مسن تا 40 درصد بهبود می بخشد.

🔺 سندرم روده تحریک پذیر (IBS): طبق مطالعات پروبیوتیک ها می توانند مشکلات دستگاه گوارش را در افراد مبتلا به این سندرم از جمله درد و گرفتگی ، نفخ و اسهال را تسکین دهند.

🔺 حین و بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها: اسهال در هنگام مصرف آنتی بیوتیک یک عارضه جانبی رایج است ، زیرا این دارو باکتری های خوب و بد روده را از بین می برد.

 یک متاآنالیز منتشر شده در دسامبر 2017 در مجله آنتی بیوتیک نشان داد که کسانی که پروبیوتیک همراه با آنتی بیوتیک مصرف می کنند ، نیمی از آنها دچار اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک می شوند و نیمی دیگر وضعیت عادی دارند و بنابراین مصرف پروبیوتیک ها به همراه آنتی بیوتیک ها می تواند خطر اسهال را کاهش دهد